STEAM EDUCATION THROUGH PROJECT-BASED LEARNING

Authors

Keywords:

Information and Communications Technology (ICT), coding, Project Based Learning (PBL), robotics, 3D design

Article metrics

Abstract

This study advocates for the implementation of an active and innovative methodology in Primary Education: Project-Based Learning (PBL). An interdisciplinary didactic proposal has been developed, focusing on the implementation of STEAM projects (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics). First, a theoretical framework is presented, which compiles the most relevant academic contributions from well-recognized authors in these fields, concerning the study of this methodology and its relationship with ICT. Furthermore, various examples of educational projects that combine these two dimensions are gathered with the aim of fostering in children’s skills, knowledge, and attitudes beneficial for the present and future world, as well as for the holistic development of their personality, promoting their intellectual, social, and emotional growth. Finally, the design and implementation of some of these projects are evaluated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Moriarty Pitarque, Escuela Universitaria CEU de Magisterio de Vigo

Graduado en Educación Primaria por la Universidad de Vigo. Actualmente ejerce como Profesor Titular en el colegio O Castro British International School y como profesor de actividades de robótica y programación para niños de Educación Primaria y de Educación Secundaria, además de estudiar un máster en Educación Bilingüe en Español e Inglés. Su principal especialidad es la tecnología educativa en las etapas de Educación Infantil, Educación Primaria y Educación Secundaria, así como la enseñanza de idiomas y de Ciencias Sociales.

María Sandra Fragueiro Barreiro, Escuela Universitaria CEU de Magisterio de Vigo

Doctora en Química Analítica por la Universidad de Vigo (2004) y Premio Extraordinario de Doctorado (Universidad de Vigo, 2006). Actualmente ejerce como Profesora Acreditada en la Escuela Universitaria CEU de Magisterio de Vigo en el Departamento de Ciencias. Es Coordinadora del Trabajo Fin de Grado en dicha Escuela. Sus principales líneas de investigación son la Aplicación de nuevas metodologías en Educación Primaria e Infantil. Además participa como investigadora en el Departamento de Química Analítica y Alimentaria en la Universidad de Vigo en el proyecto del Ministerio de Economía y Competitividad, convocatoria de proyectos I+D del programa estatal de fomento de la investigación científica y técnica de excelencia: “Detección on-site de iones, complejos metálicos y nanopartículas mediante estrategias nanoanalíticas basadas en grafeno y puntos cuánticos de carbono”.

 

Published

2024-02-24

How to Cite

Moriarty Pitarque, D., & Fragueiro Barreiro, M. S. (2024). STEAM EDUCATION THROUGH PROJECT-BASED LEARNING. EA, Escuela Abierta, 27, 59–76. Retrieved from https://ea.ceuandalucia.es/index.php/EA/article/view/308