Socialization through Musical Games: Open Day Experience and its Evaluation

Authors

Keywords:

Music Education, Music, College of Education, Pre-School Education

Article metrics

Abstract

This article presents an experience in which musical games were designed and applied in an open day workshop celebrated at the Teacher Training Centre ´Virgen de Europa´, ascribed to the University of Cádiz. Students from the Degree in Early Childhood Education and Pre-school students of three, four and five years, participated in this experience. Our main aim is to appreciate the treatment of musical proposals designed from different perspectives and to determine their impact on Pre-school students. In addition, the musical instruments were linked to different cultures and ethnic groups to promote knowledge, appreciation and respect for differences, and special attention was paid to the development of auditory perception. To assess the results we made and administered a questionnaire to the students of the Degree involved, applying a quantitative methodology. As main results, the promotion of socialization, acceptance of others and auditory perception were confirmed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Luis Rodríguez Pérez, Centro de Magisterio Virgen de Europa (adscrito a la Universidad de Cádiz)

Doctor en Ciencias de la Educación, Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal (Universidad de Salamanca, España). Licenciado en Geografía e Historia, especialidad de Musicología (Universidad de Salamanca, España). Diplomado en Profesorado de EGB, especialidad de Ciencias Humanas (Universidad de Zaragoza, España). Profesor Titular en el Centro de Magisterio Virgen de Europa (adscrito a la Universidad de Cádiz, España) desde el curso académico 1995-96. Sus líneas de investigación abarcan la Musicología y la Didáctica, con especial interés en la proyección educativa de la Expresión Musical y de las Ciencias Sociales, focalizando la atención tanto en la enseñanza universitaria como en las etapas de Educación Primaria y de Educación Infantil.

Encarnación Chica Merino, Centro Universitario de Magisterio Sagrada Familia

Doctora en Ciencias de la Educación, Departamento de Métodos de investigación e innovación educativa (Universidad de Málaga, España). Licenciada en Ciencias Biológicas (Universidad de Granada, España). Profesora Titular en el Centro de Magisterio Virgen de Europa (adscrito a la Universidad de Cádiz, España). Sus líneas de investigación se sitúan en la evaluación, el diseño y validación de cuestionarios utilizados mayoritariamente en el ámbito de la didáctica y formación de futuros maestros.

Published

2023-11-15 — Updated on 2023-11-22

Versions

How to Cite

Rodríguez Pérez, J. L., & Chica Merino, E. (2023). Socialization through Musical Games: Open Day Experience and its Evaluation. EA, Escuela Abierta, 26, 3–16. Retrieved from https://ea.ceuandalucia.es/index.php/EA/article/view/293 (Original work published November 15, 2023)