We play Science. Gamification in the Science classroom

Authors

Keywords:

gamificación; metodología inclusiva; salud; virus y enfermedades.

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Abstract

In this End-of-Degree Project, a UDI Design has been developed that tries to improve student learning in Nature Sciences through the design of different innovative and gamified tasks during a topic for the 5th year of Primary Education that has been done in the Classcraft tool. For this, it has been based on content related to health, specifically on viruses and diseases, in which students will also learn oral and written expression and will make use of ICT. Therefore, 23 sessions have been designed made up of different meaningful tasks and activities. In addition, the methodology to be used is an autonomous and active methodology by the students and the teacher as a guide to the teaching-learning process and based on gamification and other cooperative techniques, that is, an innovative and inclusive methodology since all students will do the same activities.

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Author Biographies

José Antonio Higueras Fernández, Centro Universitario Sagrada Familia

Graduado en Educación Primaria con menciones en Inglés, Educación Física y TIC. Además, dispone de la DECA y del B2 de Inglés. Máster en Tecnología Educativa y Máster en Educación Inclusiva, así como numerosas formaciones en el ámbito educativo. Actualmente se encuentra trabajando como monitor deportivo, manteniendo un alto interés por la educación y la innovación.

José Hidalgo Navarrete, Centro Universitario Sagrada Familia

Licenciado en Biología por la Universidad de Granada y Doctor en Ciencias de la Educación por esa misma Universidad. Actualmente es profesor de Didáctica de las Ciencias Experimentales en el Centro Universitario Sagrada Familia de Úbeda (Adscrito a la Universidad de Jaén). Posee una experiencia docente de más de 25 años. Su labor investigadora y producción científica está relacionada con la Biología de insectos y con la didáctica de las ciencias experimentales. Ha recibido diversos reconocimientos como el premio Arquímedes a la investigación en la escuela (CSIC), “Ciencia en Acción” por su labor divulgadora en las Jornadas de las Ciencias para Tod@s, premio RTC Awards por una experiencia de gamificación con estudiantes de magisterio, o de Fomento de la Cultura Emprendedora por parte de la Universidad de Jaén.

Published

2024-02-24

How to Cite

Higueras Fernández, J. A., & Navarrete, J. H. (2024). We play Science. Gamification in the Science classroom. EA, Escuela Abierta, 27, 15–28. Retrieved from https://ea.ceuandalucia.es/index.php/EA/article/view/304