What and how do Hungarian children read?

Autores/as

  • Péter Gombos Kaposvár University / Department of Hungarian Language and Cultural Sciences, Faculty of Pedagogy, Kaposvár University, Hungary

DOI:

https://doi.org/10.29257/EA23.2020.01

Palabras clave:

children's literature, reading research in Hungary, genres, digital culture and reading

Resumen

La primera encuesta representativa relacionada con los hábitos de lectura en Hungría fue realizada en 1964. Entre otros aspectos midió el número personas que leían y aquello que leían. Desde entonces sólo se han realizado cuatro estudios de este tipo, y por tanto, a finales de 2017, ya era hora de realizar un nuevo análisis. Mientras se elaboraba el cuestionario y analizaba los resultados el autor tuvo la posibilidad de trabajar con datos que podrían ser interesantes para investigadores más allá de las fronteras de Hungría. El estudio se centra en niños entre 3 y 18 años divididos en grupos de edad e indica los tipos de libros que leen. También examina otros componentes de los comportamientos relacionados con sus hábitos de lectura. (Que leen además de libros, que parte de la semana/día dedican a leer, que tipos de géneros prefieren, etc.).

En relación a los nativos digitales, se presta especial atención a la relación entre aptitudes de lectura y el tiempo que invierten en el uso de internet y móviles. Por última pero no menos importante se ha realizado un esfuerzo en dibujar un panorama general de los hábitos de lectura en Hungría (con especial énfasis en la juventud), y los cambios que podemos destacar en comparación con estudios previos.

Biografía del autor/a

Péter Gombos, Kaposvár University / Department of Hungarian Language and Cultural Sciences, Faculty of Pedagogy, Kaposvár University, Hungary

I was born in 1973 in Zalaegerszeg, Hungary. I acquired university degrees in Primary School Teaching, Teaching of Religion and Boarding School Teaching, Teaching of Hungarian Literature and Grammar, Communication and Media Science and Hungarian Arts and Humanities.

I obtained my PhD at the University of Pécs in 2009. My main fields of research are related to reading and children’s literature. I am also concerned about reading pedagogy, the sociology of reading, reading strategies and reading comprehension. I used to be the leader of the Hungarian Reading Association for four years, and currently I am the vice-president of it. I am also member of the European Literacy Association and the International Literacy Association. I took part in several Hungarian and international research, and so far 216 of my publications were issued, and they were cited 165 times.*

At present, I work as a deputy dean for scientific affairs of the Faculty of Pedagogy at the University of Kaposvár, besides I teach would-be pedagogues, stage designers and actors.

Publicado

2020-12-15 — Actualizado el 2020-12-15

Versiones

Cómo citar

Gombos, P. (2020). What and how do Hungarian children read?. EA, Escuela Abierta, 23, 3–17. https://doi.org/10.29257/EA23.2020.01

Número

Sección

Artículos